وزوز گوش در شکل های مختلف ظاهر می شود.
معادل لاتین واژه وزوز گوش tinnitus است. این کلمه از فعل لاتین tinner به معنای “زنگ زدن” گرفته شده است. نوع، زیر و بمی و میزان بلندی صدای وزوز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. افراد مختلف از وزوز گوش با عناوینی چون صدای سوت، ‌صدای هیس هیس، صدای غرش و یا زنگ زدن داخل گوش از آن یاد می کنند.

وزوز سابجکتیوی (ذهنی) ووزوز ابجکتیوی (عینی)

وزوزگوش به دو دسته قابل تفکیک است: سابجکتیوی و ابجکتیوی افراد کمی به وزوز گوش ابجکتیوی دچار می شوند که در اینصورت صدای وزوز توسط افراد دیگر نیز شنیده می شود. این نوع از وزوز به طور مستقیم و قابل اندازه گیری توسط متخصصین پزشکی است و به طور کلی با درمان های پزشکی قابل درمان است. از طرف دیگر، وزوز گوش سابجکتیوی تنها توسط فرد مبتلا شنیده می شود. این نوع از وزوز گوش، هیچ منبع مستقیم صدای خارجی ندارد و منبع درونی دارد. اگرچه این نوع از وزوز را نمی توان اندازه گیری گرفت، ولی این بدان معنی هم نیست که حاصل توهم فرد باشد. این مساله معضلی ناخوشایند برای آندسته از افرادی است که به آن دچار هستند. اگر چه راه هایی در جهت غلبه بر شرایط موجود و کاهش تاثیر ناخوشایند وزوز وجود دارد.

نوع و شدت:
اگر صدای وزوز به صورت موقت باشد و سریع برطرف شود (بعنوان مثال بعد از کنسرت) از آن با نام وزوز گوش موقت یاد می شود. اما برای میلیون ها نفر در سراسر جهان این صداها به صورت دایمی شنیده می شوند و به وزوز گوش مزمن تبدیل می شوند. بسیاری از کسانی که از وزوزگوش رنج می برند وزوز را با اندکی تحریک یا اساسا بدون تحریک می دانند . اما از هر پنج نفر یکی این تجربه را تجربه ای ناخوشایند و غیرقابل تحمل می داند. بسیاری از افراد بر این باورند که وزوز گوش کیفیت زندگی آنها را دستخوش تغییر کرده است.

ماخذ: شرکت فن آذرخش